Zápis dětí do první třídy

 

Zápis do první třídy pro školní rok 2021/2022 proběhne ve dnech 6. až 20. dubna 2021 v době od 14:00 hodin do 16:00 hodin v budově Svobodné chebské školy, základní školy a gymnázia s.r.o., Jánské náměstí 15, 350 02 Cheb. Žádáme vás o podání přihlášky do 1. třídy před termínem konání zápisu a to z důvodu, abychom včas kontaktovali zákonného zástupce dítěte a mohli individuálně domluvit formu a přesný termín (den, hodinu) zápisu.

Přihlášku si můžete vyzvednout v sekretariátu nebo vytisknout z webové stránky školy (www.schs.cz) v sekci „pro zájemce o studium“. Vyplněné přihlášky můžete donést osobně na sekretariát školy nebo naskenované odeslat na e-mail schs@schs.cz.

Bližší informace na telefonním čísle 732 330 707.

 

Zajímá vás co chystáme pro prvňáčky?

Při vzdělávání v 1. třídě vycházíme ze ŠVP „Ne pro školu, ale pro život se učíme“, což podtrhuje naše přesvědčení, že učení není pasivním přijímáním informací. Při učení vycházíme ze zkušeností žáků, nejsou jim předkládány hotové „pravdy“, ale žáci mají možnost dojít si k nim sami v bezpečném, podnětném a podporujícím prostředí třídního kolektivu a následně nové informace hodnotit a aplikovat. Učením v souvislostech propojujeme školu s okolním světem.

ORGANIZACE VÝUKY:
Vyučování probíhá ve dvou vyučovacích blocích. Ráno zahajujeme v tzv. komunitním kruhu, kdy se sdílíme, pracujeme s ranní zprávou. Výuka není dělena do dílčích vyučovacích předmětů podle rozvrhu, ale výstupy těchto předmětů jsou začleněny do tematických celků a vzájemně se prolínají. Přirozenou součástí výuky jsou exkurze, besedy, interaktivní dílny, výlety, pobyty v přírodě, návštěvy divadel, koncertů, muzeí a galerií.

ORGANIZAČNÍ FORMY PRÁCE:
Stěžejní formou práce je skupinová práce (kooperativní učení, skupinová a párová výuka, vrstevnické hnutí), při níž se rozvíjí dovednost spolupracovat, plánovat a rozdělovat práci a další pracovní, komunikační a sociální kompetence. Prostor je věnován také individuální práci a společnému sdílení a reflexi v komunitním kruhu.

UČEBNÍ METODY:
Hlavní vyučovací metodou je tzv. tematická výuka, při níž se žáci učí v souvislostech. Témata vycházejí z ŠVP, korespondují s přírodními cykly, vycházejí z lidových tradic a svátků a jsou ovlivněny zájmem dětské skupiny. Uplatňujeme aktivizační metody s ohledem na učební styly žáka – prožitkové, činnostní, diskusní, situační a inscenační učení, didaktické hry. Žáci experimentují, vyhledávají a zpracovávají informace z různých zdrojů (encyklopedie, pracovní listy, internet, osobní a sdílené zkušenosti …) a závěry bádání prezentují.

ČTENÍ A PSANÍ:
Při nácviku čtení vycházíme z genetické metody, která se zpočátku soustředí jen na jeden typ písma – hůlkové písmo. Díky tomu se žáci velmi rychle naučí celou abecedu a mohou brzy začít číst kvalitnější texty. Zároveň při psaní rozvíjí grafomotoriku a připravují se tak na psaní vázaným písmem (tradiční podoba psacího písma). Podkladem pro výuku jsou pracovní listy vytvořené učitelkou a samotnými žáky a pracovní sešit Čteme s porozuměním každý den. Součástí výuky je dílna čtení, v níž se zaměřujeme na rozvoj čtenářské gramotnosti, a dílna psaní, kde se žáci psaním vlastních textů učí písemně vyjadřovat své myšlenky s využitím metod programu RWCT (Kritické myšlení)
.
MATEMATIKA:
Preferujeme výuku metodou profesora Milana Hejného, která rozvíjí přirozené logické myšlení. Pro 1. ročník je učivo zpracováno v podobě pracovních učebnic, s kterými při výuce pracujeme. Samozřejmou součástí výuky jsou manipulativní činnosti a různé hry.

ANGLIČTINA:
Angličtinu začleňujeme do každodenní výuky pomocí metody CLIL, kdy si žáci tvoří základní slovní zásobu a učí se vnímat angličtinu jako přirozený prostředek dorozumívání. Navíc je pro angličtinu vyčleněna jedna vyučovací hodina.

HODNOCENÍ:
Aby se žáci lépe učili a více se toho naučili, hodnotíme učební proces formativně. Hodnocení není cílem, ale prostředkem. Děti přichází do školy vnitřně motivované vlastní touhou, potřebou učit se, kterou podporujeme různými formativními technikami, jimiž oceňujeme pokrok, snahu, vlastní aktivitu … a dáváme doporučení k růstu, ke zlepšení, což nelze vyjádřit sumativně (známkou). Žáci se učí postupně přebírat zodpovědnost za své učení. Vedeme je k sebehodnocení a vzájemnému hodnocení. Učí se navzájem oceňovat a podporovat. Chyba je nedílnou součástí učebního procesu, proto za ni netrestáme špatnou známkou, ale pracujeme s ní – učíme se z ní.
(Příklad formativních technik: okamžitá slovní zpětná vazba, razítka, symboly, písemné slovní hodnocení, kriteriální hodnocení a další)

SPOLUPRÁCE S RODIČI:
Aby vše fungovalo, potřebujeme v neposlední řadě rodičovskou podporu a vzájemně spolupracovat na naplnění cíle: společně pomoci dětem, aby z nich vyrostli lidé připravení k samostatnému, naplněnému životu.