Hlavním cílem je zformovat systém, který umožní:
- Rozvoj osobnosti žáka s důrazem na univerzálnost, adaptabilitu, kreativitu, schopnost spolupráce, samostatnost, tolerantnost, kulturnost a podobně
- Potřebnou všestrannost vzdělání a jeho humanistický charakter
- Individuální rozvoj schopností a diferencovanost nároků v souladu s dispozicemi jednotlivých žáků
Důležité principy
- Směřovat k větší integraci jednotlivých oborů, překonávat izolovanost poznatků získávaných v různých předmětech.
- Zvýšit podíl činnosti, učit se pracovat s pojmy, věcně diskutovat, programově rozvíjet rozumové operace. Podstatně posílit tvůrčí aktivity žáků.
- „Historie je učitelkou života.“ Hlásíme se k tézi, že vývoj myšlení jedince opakuje vývoj myšlení u lidstva. (Ovšem ve zkratce bez zvratných peripetií). Je třeba přehodnotit „naukový“ charakter dějepisu, překonat mechanické učení se datům a stručným přehledům. Pokusit se dosáhnout hlubšího porozumění kořenům evropské kultury a vzdělanosti.
- Posílit pojetí matematiky jako předmětu, jehož prvořadým úkolem je rozvoj logického myšlení. Zejména žáci, kteří se budou orientovat na studium společenskovědních disciplín, nepotřebují z matematiky tolik nacvičených technik, ale logika a systematičnost je nezbytná.
Základní metody
- Výuka v blocích. Část hodinové dotace předmětů je během půlročního období rozdělena do vícehodinových ucelených výukových bloků, ve kterých se vysvětlí, procvičí a uzavřou témata. Tyto bloky se pravidelně střídají.
- Odbourávání ročníkových barier. Studijní skupiny se vytvářejí podle aktuální akcelerace studenta v daném oboru a schopnosti samostatně řešit problémy. Snaha o individualizaci.
- To vše při dodržování standardů, které jsou střeženy ČŠI, srovnávacími testy a v první řadě kvalitními výstupy (studenti jsou velmi úspěšní při přijímání na VŠ a ze ZŠ na SŠ).
- Jsme škola malá, komorní, takže i studijní skupiny jsou malé, což je zase předpokladem individuálního přístupu.
- Mezivrstevnické hnutí – žáci pokročilejší skupiny pomáhají žákům jiné skupiny lépe pochopit a procvičit učivo. V pokročilejším stádiu vývoje i inspirace tvůrčích činností. Přínos i pro starší žáky.
- Vrstevnické hnutí – kooperace uvnitř skupiny.
- Problémové metody -zejména sokratovský dialog, skupinové řešení problémů, metoda projektů.
- Samostatná práce žáků s diferenciovanou náročností a s možností individuálního tempa, systematický nácvik práce s odbornými texty.
- Inspirování tvůrčí aktivity –„vědecké“ a „umělecké“.
- Časté testování vedením školy, kterým se koriguje subjektivní hodnocení vyučujících. Výsledky napomáhají k vytváření pracovních skupin.